netykieta, parę zasad dobrego obyczaju w sieci ...
~ Wstęp ~ Netykieta jest to zbiór zasad kultury
obowiązującej wszystkich(!) w Internecie ("Internet" jest nazwą
własną konkretnej, największej na świecie sieci, pisze się ją zatem
dużą literą). Co chyba najgorsze, bardzo wiele osób nawet nigdy nie
słyszało o czymś takim jak netykieta. Niniejsza netykieta nie jest
zbiorem sztywnych nakazów, ma na celu uświadomienie, pouczenie i
zwrócenie uwagi na pewne zachowania i sytuacje.
Służyć ma ona uświadomieniu bądź przypomnieniu pewnych zasad
obowiązujących w bardzo już licznej społeczności internautów. A
zasady służą nam wszystkim - mnie, Tobie i "im" - byśmy wszyscy
mogli tworzyć zdrową społeczność w kraju (sieci) bez granic.
Zasady każdej netykiety są aktualne niezależnie
od daty jej napisania! To, że czasem coś gdzieś w sieci zauważyłeś,
nie oznacza wcale, że to jest dobre i poprawne.
3 główne
zasady: · Myśl(!) ·
Nie działaj na czyjąś szkodę · Nie nadużywaj
1. Komunikacja elektroniczna
E-mail
Poczty elektronicznej używaj "z głową".
Odbieraj pocztę codziennie, tak jak zaglądasz codziennie do
skrzynki na listy z pocztą tradycyjną. Jeśli jest to niemożliwe, to
staraj się to robić jak najczęściej. Natomiast gdy masz zamiar
odbierać e-maile raz na miesiąc to albo nie podawaj nikomu swojego
adresu, lub przy podawaniu zaznacz, że odbierasz pocztę średnio raz
na miesiąc.
Pisz listy w formacie tekstowym, a nie HTML, chyba że akurat jest
to konieczne, ale na pewno nie pisz standardowo (domyślnie) w
formacie HTML. Po pierwsze wiadomości w formacie tekstowym zajmują
znacznie mniej miejsca (KB), a po drugie wiele osób czyta pocztę
choćby poprzez webmail'a (na stronach www, z poziomu przeglądarki
internetowej) i jeśli nawet ma opcję podglądu wersji HTML, to za
pewne tego nie zrobi i na marne pójdzie Twój trud. Nie wykorzystuj
wszystkich możliwości związanych z formą listu HTML, jeśli już
musisz pisać w tym formacie - niech list będzie bez zbędnych
"wodotrysków", jak inna czcionka w każdej nowej linii, tysiące
kolorów i dziesiątki wstawionych rysunków.
Używając polskich znaków diakrytycznych (tzw. ogonki np. "ą"),
wybierz kodowanie ISO-8859-2, ew. UTF-8. W innym przypadku - wcale
nie korzystaj z polskich literek.
Nie przesyłaj pocztą plików większych niż 200KB bez uprzedzenia
adresata, i lepiej nie przesyłaj tą drogą dużych plików, jeśli to
możliwe - lepiej użyć jednego z serwisów do przekazywanie przez sieć
dużych plików, jak np. www.wyslijto.pl, czy www.rapidshare.de.
Załączniki zawsze (chyba że kompresja jest rzędu 1-3%) pakuj
przed wysłaniem jakimś programem do kompresji. Najczęściej używanym
formatem jest format ZIP
Nie rozsyłaj łańcuszków szczęścia
Jeśli wstawiasz stopkę w swoich emailach, to postaraj się żeby
nie była ona dłuższa niż 3-4 linijki. Poprzedzaj ją separatorem np.
"-- ". Ostatnio modne stało się umieszczanie złotych myśli jako
stopki... pomyśl chwilę, czy ktoś będzie ją czytał i czy będzie
szczęśliwy dostając choćby 20 raz tę samą złotą myśl? Umieszczaj w
stopce informacje istotne, jak najkrótsze i konkretne. Jeśli chcesz
umieszczać cytaty sławnych i podziwianych, to nie wysyłaj nikomu 2
razy tego samego w takim razie, bo to już się mija z celem.
Nie cytuj całej wiadomości, chyba że jest to niezbędne. Gdy
cytujesz słowa "przedmówcy" to odpowiadaj pod każdym akapitem z
osobna - cytuj fragmenty, do których się odnosisz (poniżej) i tak
kolejno, jeśli email ma dłuższą treść lub dotyczącą kilku tematów.
Gdy cytujesz większą część wiadomości, nie odnosząc się do jej
konkretnych fragmentów - odpowiadaj powyżej cytatu, oddzielając przy
tym odpowiedź od oryginalnej wiadomości kilkoma liniami odstępu.
Jeśli nie jest to konieczne to nie cytuj nic z poprzedniego listu i
tylko ewentualnie w temacie do otrzymanego tematu wiadomości dodaj
"RE: " jeśli nie zrobi tego za Ciebie program obsługi poczty, co się
chyba nie zdarza. Dobrze widziane jest przytaczanie tylko tych słów
adresata, które są ważne w naszej wypowiedzi, a pozostałe usuwajmy,
tak samo jak reklamy (stopki) dodawane automatycznie do wszystkich
wiadomości na wielu serwerach z darmowymi kontami. 
Gdy rozsyłasz pocztę do grupy osób, korzystaj z pola "BCC" czyli
"UDW" ("Ukryty do Wiadomości"), gdyż nie każdy musi sobie
życzyć by jego adres e-mail został ujawniony pozostałym Twoim
adresatom.
Sprawdzaj swój komputer w celu usuwania wirusów, byś nie
przesyłał wirusów innym internautom.
Nie rozsyłaj spamu (niechcianej poczty: reklam zazwyczaj) - to
grozi wyklęciem na wieki, jedno z najbardziej znienawidzonych przez
wszystkich niepożądane działanie w Internecie.
Nie pisz bez potrzeby dużymi literami, gdyż oznaczają one raczej
krzyk i nie nadużywaj tego.
Staraj się pamiętać o tym ażeby nadawać tytuł wysyłanym emailom,
najlepiej odzwierciedlający zawartość wiadomości.
Przed przesłaniem dalej wiadomości powinno się usuwać nadmiar
znaczników cytowania, żeby wiadomość nie składała się w 90% ze
znaczków ">".
Komunikatory jak np. GG
Nie rozsyłaj łańcuszków szczęścia.
Gdy ustawiasz status opisowy w programie GG (lub podobnym np.
Tlen) postaraj się żeby dawał on jakąkolwiek(!) informację, jeśli
masz zamiar w nim pisać o sprawach nikomu(!) nie potrzebnych jak np.
"papa!!! :)))))))))", "Elvis żyje", "Eminem the best", "kocham
Iksińską". Status opisowy wykorzystuj wtedy, gdy masz coś
(niekoniecznie, choć najlepiej) ważnego do przekazania w tej akurat
formie jak np. "będę o godzinie 22:00", "tylko w ważnych
sprawach", "dziś jestem do 23:00", "chętnie porozmawiam z kimś"
itp.
Jeśli już piszesz do kogoś kto Cię nie zna i rozmawiasz z nim
przez ten komunikator pierwszy raz, to wypada się przedstawić, bo
ten nieszczęśnik zamiast choćby Twej ksywki widzi tylko Twój numer
id (UIN).
Nie wstawiaj w wiadomości naraz całej galerii emoticon (tzw.
buziek) np. 50 na raz, bo kogoś w końcu krew zaleje i poza tym jaki
to ma sens? Emoticons mają, jak sama nazwa mówi, wyrażać uczucia,
które nie tak łatwo przekazać przez Internet.
Nie pisz bez potrzeby dużymi literami, gdyż oznaczają one raczej
krzyk i nie nadużywaj tego.
Forum dyskusyjne
Nie zadawaj pytania, na które już kiedyś została udzielona
odpowiedź na forum i zanim je zadasz sprawdź zawsze czy nie ma na
nie odpowiedzi w FAQ tej strony, na której jest forum dyskusyjne,
użyj wyszukiwarki na forum, czy przejrzyj conajmniej dwie pierwsze
strony forum.
Pisz rzeczowo i konkretnie, tak ażeby każdy Cię zrozumiał.
Nadawaj tematom tytuły, które krótko i rzeczowo będą
odzwierciedlać treść w nich zawartą, po których osoba później
szukająca czegoś na forum mogła to odnaleźć.
Nie używaj w stopce na forum obrazków o dużej wielkości (powyżej
około 100 KB), ani nazbyt szerokich czy wysokich (około 150
pikseli), lub zbyt wiele linii tekstu.
E-mail, forum, grupy dyskusyjne
Staraj się nie przekraczać w swej stopce 3 linijek i jeśli nie
jest automatycznie oddzielana stosuj separator np. "-- ".
Cytowanie wiadomości powinno być wyróżnione na tyle czytelnie,
ażeby nie zlewał się tekst oryginalny (cytowany) z właśnie
pisanym.
2. Blogi
Tworzenie
Osobiście uważam, iż przy tworzeniu bloga może być dużo większa
swoboda techniczna, graficzna i w ogóle niż przy normalnej stronie
www, która ma przekazywać konkretną treść - w końcu to czyjś
"prywatny" dziennik, ale szanujmy, zwłaszcza wzrok, odwiedzających
naszego bloga, aby nie było tam 30 jaskrawych kolorów jako tło, 50
wielkich animowanych 'skaczących' gifów, aby nie dostać oczopląsu
zanim odnajdzie się w tym wszystkim jakąś treść.
Pisząc bloga i opisując zdarzenia i ludzi pamiętaj o ich
prywatności i o tym, że zanim opiszesz ich historie (nawet gdy są
także Twoimi) czy ich samych, warto by się zapytać czy chcą stać się
"osobami publicznymi" - na codzień lepiej używać samych inicjałów,
czy tylko pierwszej litery pseudonimu czy też imienia.
Staraj się dbać o porządek "na swoim podwórku" i w ramach
możliwości usuwaj złośliwe i spamerskie komentarze i wpisy do księgo
gości.
Czytanie, uczestnictwo
Trolling - troll to złośliwy mały stwór (bajkowy)... jeśli nie
chcesz być za takiego uznanym, staraj się nie powodować kłótni, nie
prowokować, nie obrażać, a z drugiej strony nie daj się prowokować i
nie odpowiadaj na prymitywne i niekulturalne zaczepki słowne.
Flooding - mówiąc prosto - zaśmiecanie bloga, zalewanie go
wieloma, często identycznymi wpisami np. w komentarzach... nie
zalewaj świata śmieciami - ani świata "rzeczywistego", ani
wirtualnego! Nikt nie chciałby mieszkać na wysypisku śmieci - nie
róbmy go z blogów.
Spamowanie poprzez wpisy w księgach gości i komentarzach -
nagminna praktyka, na pierwszy rzut oka wyglądająca dość niewinnie
(zwłaszcza gdy ktoś reklamuje 'tylko' swojego bloga, a nie stronę
www, np. sklep). Wchodzenie na kolejne blogi i zostawianie wszędzie
identycznego wpisu "Hej, fajny blog, zapraszam na mój" jest
prymitywną metodą promocji swojego bloga i praktyką denerwującą
blogowiczów, którym nie jest wszystko jedno co się u nich na blogu
dzieje. Jest to zwykły spam. Zwłaszcza gdy reklamowane są różne
strony internetowe "dziwnych treści".
Jako, że blog jest swego rodzaju pamiętnikiem, zazwyczaj
prywatnym dziennikiem, tym bardziej należy respektować czyjeś
uczucia, przeżycia i poglądy i z wyczuciem pisać komentarze.
3. Strony www
Tworzenie
Twórz strony w standardzie (kodowania literek typowo polskich,
tzw. ogonków) iso-8859-2.
Dobieraj tak kolory, żeby dało się choć na to patrzeć co zrobiłeś
bez potrzeby natychmiastowego telefonu do okulisty po wizycie na
Twojej stronie.
Nie umieszczaj na pierwszej stronie plików większych niż już
maksymalnie 50KB, żeby choć pierwsza strona nie ładowała się w
nieskończoność. Znam przypadki (bardzo wiele!) stron, gdzie na
pierwszej stronie jest wstawiony obrazek gif np. animowany, który do
niczego nie jest tam tak naprawdę potrzebny, a zajmuje np.
400KB.
Jeśli nie wiesz co to jest kompresja obrazu to koniecznie się tym
zainteresuj, żeby Twoje zdjęcie przykładowo zamiast zajmować 20 KB
nie zajmowało 200 KB kiedy różnica jakości będzie niezauważalna na
monitorze.
Jeśli nie jest to akurat galeria zdjęć, to umieszczaj wszelkie
obrazy w rozdzielczości 72 piksele na cal.
Mile bardzo są widziane strony tworzone w Notatniku, lub innym
programie, w który pracuje się na kodzie, a nie w trybie WYSIWIG
(ang. What You See Is What You Get, czyli to co widzisz to masz) jak
np. choćby Microsoft Word. Takie strony tworzone w programach
"wizualnych" do www wynikowo są dużo większe - nawet 20-krotnie w
porównaniu z taką samą stroną wykonaną w trybie tekstowym.
Nie przywłaszczaj sobie bezprawnie owoców pracy innych osób.
Pamiętaj, że Twoja strona może nie zawsze być widoczną dla innych
w taki sam sposób w jaki Ty ją widzisz na swoim komputerze.
Posiadaj zawsze zainstalowane najnowsze wersje trzech
najpopularniejszych przeglądarek (Internet Explorer, FireFox i
Opera) i staraj się aby strona była w nich dostępna i dobrze
wyglądała.
Publikacja
Nie twórz nie wiadomo ilu aliasów (czyli domen np. na prv.pl) do
swojej strony tylko dla tego, że są darmowe. Jeśli to tylko możliwe
niech do Twojej witryny prowadzi jeden lub dwa adresy, lecz nie
więcej, bo tylko wprowadzasz wtedy zamieszanie, "zaśmiecasz"
wyszukiwarki i denerwujesz ludzi.
Nie wykorzystuj darmowych kont na serwerach tylko w celu
trzymania na nich plików do ściągnięcia z twojej strony. Pliki takie
trzymaj tylko na tym koncie, na którym posiadasz aktualnie swoją
stronę www, a jeśli tam Ci się nie mieszczą zrezygnuj z tego po
prostu. Możesz także korzystać z popularnych ostatnio serwisów
utrzymujących za darmo u siebie pliki do wielkości zazwyczaj 250 MB,
a takich plików można zamieścić wiele, zazwyczaj na określony czas
lub limit pobrań - zobacz np. www.wyslijto.pl, czy zagraniczny
serwis www.rapidshare.de.
Nie umieszczaj na swojej stronie bezpośrednich linków do plików
(np. mp3) z czyjejś strony, bez jego wcześniejszej zgody - wtedy
bezprawnie wykorzystujesz jego pracę i łącze serwera na którym
znajduje się jego strona. Aby postąpić fair, zamieść informację i
odnośnik do strony, na której można znaleźć dane pliki.
Utrzymanie
Pilnuj, by nie było na Twojej stronie "martwych" linków, czyli
wiodących do nieistniejących miejsc w sieci.
Kontroluj to, co się dzieje na Twojej stronie (księgi gości, fora
dyskusyjne i inne).
Uaktualniaj stronę, nie pozostaw jej już w obecnym stanie na
wieki.
Jeśli w pewnym momencie stwierdzisz, że rezygnujesz z prowadzenia
strony, to zostaw ją "w spadku" komuś innemu lub usuń z sieci.
4. Typowo kulturalne
Międzyludzkie
Nie obrażaj nikogo, staraj się tego nie czynić publicznie nawet
gdy masz ku temu powody. Zanim publicznie kogoś ocenisz w
jakikolwiek sposób, przemyśl to na spokojnie i dwukrotnie.
Zwracaj uwagę raczej bezpośrednio danej osobie niż publicznie
(zostanie lepiej odebrana i nie jako atak), chyba że jest to osoba
już wyjątkowo łamiąca wszelkie reguły (i robi to też publicznie) i
po wcześniej osobiście zwróconej jej uwadze nie zareaguje.
Jeśli się zwracasz do danej konkretnej osoby raczej pisz zaimki
dużą literą: "Ty", "Ci", "Tobie"... a nie "ty"
itp.
Swoje opinie wyrażaj zawsze w sposób kulturalny.
Pamiętaj zawsze, że nie jesteś sam jeden na świecie i że nie
jesteś najważniejszy.
Sieć
Jeśli nie musisz, to nie ściągaj dużych plików z Internetu takich
jak mp3 i filmy, gdy np. możesz po prostu ten film pożyczyć od
kolegi następnego dnia. Po prostu nie ściągaj bezmyślnie plików.
Jeśli nie musisz, to nie utrudniaj i nie uprzykrzaj życia innym
użytkownikom sieci.
Nie zakładaj sobie "ot tak" bez konkretnej potrzeby kont e-mail
lub www więcej niż rzeczywiście potrzebujesz.
Ku przestrodze
Pamiętaj, że tak na prawdę w Internecie nikt nie jest anonimowy!
Zawsze można dojść do tego kto, skąd, kiedy, gdzie i co.
Nie ma jako-takich odgórnych czysto prawnych zasad obowiązujących
w Internecie, ani "cyberpolicji" na każdym kroku, lecz pamiętaj, że
tu społeczność broni się sama i też nieraz mogą Cię spotkać niemiłe
konsekwencje ze strony innych użytkowników lub administratorów.
Zawsze zapisuj sobie swoje hasła żebyś ich nie zapomniał, pilnuj
ich i nie udostępniaj nikomu.
Pozostałe
Prawa autorskie, rozpowszechnianie netykietyTekst ten może
być kopiowany, lecz pod warunkiem, iż:
pozostanie on nie zmieniony (pozwalam na pominięcie tekstu o
pracy magisterskiej i innych pozostałych, w sprawie skrótów i
wybiórczego kopiowania proszę o kontakt)
nie zostanie usunięte nazwisko autora
podany zostanie adres źródłowy netykiety |