o nas, położenie
historia kroszonek, a
kroszonka opolska - tradycje i podania ludowe -
Nowa, bogato ilustrowana wersja niniejszego opracowania znajduje się na stronie: http://kroszonki.pl
Od wieków zdobimy jaja w okresie wielkanocnym. Tradycja ta ma swój
udokumentowany rodowód, wywodzi się z czasów biskupa
Krakowskiego Wincentego Kadłubka, czyli z początku XIII wieku.
Archeologiczne znaleziska na Opolskim Ostrówku wskazują nawet
na X wiek. Jajko na Śląsku Opolskim w XVIII i XIX wieku było
przede wszystkim zdobione metodą batikową, jest to jajko malowane
gorącym woskiem a następnie farbowane. Metoda ta jest nadal
powszechnie stosowana w okolicach Tułowic i Korfantowa. Jednak najbardziej
popularna jest kroszonka, zabarwione jajo zdobione metodą rytowniczą (drapane),
ozdabiane tradycyjnymi ornamentami roślinnymi: palmy, kwiaty, liście
etc. , których wzory są często spotykane także w haftowanych obrusach, zasłonach, dekoracyjnej pościeli (kapach), strojach i malarstwie ludowym. Różnorodność wzorów zależy od inwencji artystycznej samego twórcy. W połowie XX wieku na jajkach skrobano duże wyraźne wzory (foto wyżej). W latach osiemdziesiątych duży wzór jest coraz bardziej wypełniany, uzupełniany małymi dodatkami. Wzory z tego okresu są uważane przez twórców za tradycyjny wzór kroszonki opolskiej. Kolorystycznie dominują odcienie brązu (barwienie łupinami z cebuli).
Dzisiaj są to
coraz misterniej wykonywane miniatury, gdzie zdobienie jednego jajka
pochłania nawet 3 godziny ( ! ). Obok motywów roślinnych, wielkanocnych i treści biblijnych,
wydrapywane są wierszyki, życzenia a czasem inne dowcipne, kąśliwe teksty.
Coraz częściej jest spotykana kroszonka z przesadnie zminiaturyzowanym rytem, na której brak jest jakiegokolwiek wzoru, na której nie dopatrzymy się tradycyjnego ornamentu, tu winniśmy się zastanowić: czy to jest jeszcze kroszonka opolska? Pytanie to pozostawię bez odpowiedzi ...
Do robienia kroszonek metodą
rytowniczą używa się jaj o białej skorupie (pozwala to na osiąganie wyrazistego wzoru), które gotuje się (preparuje)
przez 3 do 4 godzin. W dzisiejszych czasach coraz częściej kroszonkę wykonujemy na wydmużce a w przypadku jaj strusia jest to zawsze pusta skorupa. Następnym etapem
jest farbowanie jajka i zdobienie właściwym wzorem, ornamentem.
Do barwienia jaj używano barwników naturalnych pochodzenia roślinnego: łupiny cebuli; młode pędy pszenicy i żyta; kora dębu, olchy i brzozy; wywar z buraka ćwikłowego; suszone liście malin. W dzisiejszych czasach barwnik naturalny jest zastępowany syntetycznymi farbami do tkanin.
Charakterystyczną wymowę ma kolorystyka jaj, mianowicie, ongiś młoda panna przygotowywała
wybranemu młodzieńcowi co do którego nosiła poważne zamiary
koszyczek ze zdobionymi kroszonkami. W koszyczku tym najczęściej
znajdowały się trzy kroszonki o ściśle określonych kolorach. Jakie znaczenie miały kolory ?
Otóż były to symbole:
1. czerwony - miłości do wybranego
2. zielony - nadziei z nim wiązanej
3. niebieski bądź brązowy - tu nie do końca jest mi znana idea tego właśnie koloru
Dodatkowo panny szykowały kroszonki w kolorach :
1. żółtym - symbol zazdrości (a nóż się przyda)
2. fioletowym - kolorem tym obdarowywała osobę, która nie była
darzona sympatią jednym słowem nie była mile widziana
3. czarnym - darowane kawalerom dla przekory by poznali swoje miejsce (dziś powiedzielibyśmy cwaniakom) , tego koloru jajek na Śląsku
Opolskim zawsze darowano najwięcej i wizualnie były najbardziej
efektowne
Kroszonki Opolskie można co roku podziwiać począwszy od Niedzieli Palmowej na wystawie pokonkursowej w Muzeum Wsi Opolskiej w Opolu - Bierkowicach.
przykłady jaj zdobionych metodą rytowniczą ( z wystaw w skansenie w minionych latach )
wstecz
opracowanie i zdjęcia: Gabriela W. e-mail
Copyright © 2002 wszelkie prawa zastrzeżone
ps. autor
witryny
Informacje pochodzą ze źródeł
prywatnych gromadzonych przez wiele lat, od 1990 roku autorka tekstu uczestniczy czynnie
w Wojewódzkim Konkursie zdobienia jaj wielkanocnych,
informacje te są oparte o przekazy pisane i podania ustne twórców ludowych z naszych okolic.
|