z ławki szkolnej
"Czas Wielkiego Postu i Wielkanocy" projekt edukacyjny - 2003
1. temat : |
|
|
Czas Wielkiego Postu i Wielkanocy |
2. termin realizacji :
|
| |
|
3. cele projektu :
|
|
- |
Zrozumienie sensu i znaczenia Wielkiego Postu i Wielkanocy |
|
- |
Budzenie potrzeby osobistej modlitwy |
|
- |
Pogłębienie wiedzy dotyczącej obrzędów Wielkiego Postu i Wielkanocy |
|
- |
Kultywowanie tradycji ludowych i dostrzeganie ich wpływu na życie rodzinne i społeczne |
|
- |
Kształtowanie poczucia przynależności do środowiska lokalnego, regionu i kraju |
4. podstawowe treści :
|
|
- |
Wielki Post i Wielkanoc jako okresy roku liturgicznego |
|
- |
Tradycje i zwyczaje, obrzędy liturgiczne tych okresów |
|
- |
Nabożeństwa w Wielkim Poście, Triduum Paschalne |
5. realizatorzy projektu :
|
|
|
uczniowie klas III - VI |
6. powiązania międzyprzedmiotowe :
|
przedmiot
|
treści nauczania
|
kształcone umiejętności ucznia
|
JĘZYK POLSKI
|
Literatura, język regionalny, nazewnictwo regionalne, lokalne i regionalne tradycje.
|
Korzysta z różnych źródeł informacji w celu poznania specyfiki regionu i jego kultury,redaguje kartki świąteczne, umie składać życzenia świąteczne, zna przysłowia świąteczne. |
RELIGIA
|
Okres Wielkiego Postu i Wielkanocy w roku liturgicznym.
|
Potrafi modlić się własnymi słowami (układa rozważania do stacji drogi krzyżowej), bierze aktywny udział w nabożeństwach Wielkiego Postu i Wielkanocy, śpiewa pieśni wielkopostne i wielkanocne, kształtuje swoją postawę religijną (np. poprzez postanowienia wielkopostne, dobre uczynki). |
HISTORIA
|
Źródła historyczne.
|
Poszukuje materiałów źródłowych na temat obrzędów i tradycji Wielkiego Postu i Wielkanocy na Śląsku Opolskim (książki historyczne, encyklopedie, muzea, ukierunkowane obserwacje). |
PLASTYKA
|
Sztuka ludowa i zdobnictwo charakterystyczne dla danego rejonu.
|
Projektuje wzory palemek i pisanek, wypracowuje różne techniki i sposoby ich wykonania, dba o estetykę prac. |
INFORMATYKA I KÓŁKO INFORMATYCZNE
|
Internet - źródło wiedzy, pisanie i formatowanie tekstów w programie Word, rysowanie w programie Paint.
|
Wyszukuje informacje na temat zwyczajów i tradycji, opracowuje przy pomocy komputera potrzebne do realizacji projektu materiały (np. rebusy, krzyżówki, opisy). Malowanie jajek w programie Paint. |
LEKCJA WYCHOWAWCZA
|
Zwyczaje i obrzędy Wielkiego Postu i Wielkanocy.
|
Projektuje i wykonuje gazetkę wielkanocną, Potrafi dzielić się swoją wiedzą i umiejętnościami z innymi (prezentacja przygotowanych materiałów). |
JĘZYK NIEMIECKI
|
Obrzędy i zwyczaje świąteczne w Polsce i w Niemczech, podobieństwa i różnice.
|
Potrafi opisać zwyczaje świąteczne obu krajów, redaguje życzenia w języku polskim i niemieckim, układa rymowanki. |
MATEMATYKA
|
Wyrażenia dwumianowane(jednostki masy, zamiana jednostek).
|
Poszukuje przepisów kulinarnych, zna jednostki masy i potrafi posługiwać się nimi w praktyce. |
7. formy prezentacji projektu :
|
|
- |
Wystawa prac (rysunków, plakatów, schematów, pisanek, kartek świątecznych) |
|
- |
Quiz na apelu świątecznym |
|
-
|
Prezentacja rebusów, zagadek, krzyżówek i innych przygotowanych materiałów |
|
- |
Odczytanie na lekcjach wychowawczych prac pisemnych na temat obrzędów i zwyczajów Wielkiego Postu i Wielkanocy |
|
- |
Urządzenie kącika wielkopostnego i wielkanocnego w klasie |
|
- |
Konkurs na najładniejszą kartkę świąteczną, palmę, na najbardziej pomysłową pisankę |
|
- |
Najładniejsza gazetka świąteczna - konkurs międzyklasowy |
9. ocena projektu :
Kryteria oceny: |
|
-
|
Technika, staranność i estetyka wykonanych prac |
|
- |
Pomysłowość |
|
- |
Wkład pracy poszczególnych uczniów |
|
- |
Współpraca w grupie |
|
- |
Wartość zdobytych informacji |
|
- |
Uczestnictwo i zaangażowanie w konkursach |
|
- |
Sposób prezentacji |
|