| z ławki szkolnej
"Czas Wielkiego Postu i Wielkanocy" Szkoła Podstawowa w Domecku realizacja projektu edukacyjnego - 2003
W czasie realizacji projektu "Czas Wielkiego Postu i Wielkanocy" dzieci pogłębiały wiedzę dotyczącą znaczenia obrzędów i tradycji Wielkiego Postu i Wielkanocy. Korzystały z wielu materiałów źródłowych przygotowując różnorodne informacje na temat obrzędów i tradycji. Uczniowie klas III - VI opracowali indywidualnie lub zespołowo krzyżówki, rebusy i zgadywanki dotyczące tych okresów. Przygotowane materiały zaprezentowali na lekcjach wychowawczych, lekcji religii, języka niemieckiego i innych przedmiotach.
Uczniowie ułożyli rozważania do stacji drogi krzyżowej, które zostały przez nich wykorzystane 3 kwietnia 2003 roku na drodze krzyżowej dzieci i młodzieży w czasie rekolekcji. Angelika Giza z klasy V-ej wykonała rysunki i ułożyła przemyślenia do poszczególnych stacji.
Uczniowie klasy I-ej przedstawili swoje postanowienia wielkopostne w postaci graficznej, które zostały umieszczone na gazetce.
Uczniowie klasy IV-ej wykonali
rysunki o męce Pana Jezusa.
Klasa V urządziła w swojej klasie "kącik wielkopostny i wielkanocny".
Łukasz Dudek i Elżbieta Liguda (kl. VI) oraz Angelika Giza i Katarzyna Pawleta (kl. V) przygotowali plakaty o tematyce wielkanocnej. Można na nich znaleźć krótkie informacje, wiersze i zgadywanki o obrzędach i tradycjach Wielkanocy, a także symbolikę święconych pokarmów.
Uczniowie ułożyli życzenia świąteczne w języku polskim i niemieckim.
W dniu 16 kwietnia 2003 roku odbył się w naszej szkole uroczysty apel świąteczny. Przy współudziale uczniów został napisany scenariusz przedstawienia. Uczniowie gromadzili potrzebne informacje przybliżające znaczenie Świąt Wielkanocnych, wyszukali przysłowia świąteczne oraz przynieśli odpowiednie rekwizyty (palmy, symbole świąteczne). Na apelu wszyscy dzielili się jajkiem. Ponadto miało miejsce ogłoszenie zwycięzców w przeprowadzonych konkursach. W ocenie prac konkursowych wzięto pod uwagę technikę, staranność i estetykę, pomysłowość oraz wkład pracy dzieci.
Uczennice: Katarzyna Pawleta, Dagmara Kita (kl. V) i Ewelina Gwoźdź (kl IV) przygotowały Quiz Wielkanocny. Z każdej klasy zostały wybrane dwie osoby do udziału w quizie. Uczestnicy quizu wykazywali się znajomością obrzędów i tradycji Wielkiego Postu i Wielkanocy oraz wiedzą biblijną dotyczącą tych okresów roku liturgicznego. Zwycięzcami quizu zostali:
Zwycięzcami konkursu na najładniejszą gazetkę świąteczną zostały:
kl. III i kl. V
Konkurs dla klas III - V na najładniejszą palmę wygrały:
Wyniki konkursu na najbardziej pomysłową kartkę z klas IV - VI :
Wyróżnienie: Karina Szwalbe z klasy IV.
W konkursie na najładniejszą pisankę zwyciężyli:
Wyróżnienia: Jessika Weber z kl. I i Anna Kasperek z kl. II.
Wszystkie prace nad projektem wykonywane przez dzieci samodzielnie lub zespołowo, w szkole i poza nią sprawiły wiele radości i satysfakcji. Wielu uczniów wykazało się pomysłowością i inicjatywą. Zaangażowanie niektórych uczniów było większe, innych mniejsze, ale każdy miał swój udział w realizacji projektu. Na szczególne wyróżnienie zasłużyło pięć osób:
Katarzyna Pawleta, Angelika Giza, Dagmara Kita, Estera Gala, Marta Brzdąk.
Oto niektóre anonimowe opinie uczniów na temat projektu:
W realizacji projektu najbardziej podobało mi się: |
- - - - - -
- - |
Quiz o Wielkanocy; rozdanie nagród; to, że wszystkim smakowało moje "coś" (babka wielkanocna); fajne materiały (obrazki, plakaty) na temat Wielkanocy; gazetka klasowa i to, że wspólnie z klasą zbieraliśmy materiały na jej przygotowanie; to, że wygraliśmy konkurs na najładniejszą gazetkę, którą wcześniej z kolegami i koleżankami zrobiliśmy; konkursy, wyszukane materiały, krzyżówki i rebusy, które rozwiązywaliśmy; to, że wszyscy ze sobą współpracowali i za to dostali nagrody. |
Największą trudność w realizacji projektu sprawiło mi: |
- - - - - |
wycinanie kartek i literek; zbieranie szczegółowych materiałów na temat Wielkanocy; układanie rozważań do drogi krzyżowej; wymyślanie krzyżówek; przepisywanie pewnych (długich) tekstów na komputerze. |
Co mi się nie podobało w realizowaniu projektu: |
- - |
to, że dziewczyny nie przyszły nam pomóc w pracy nad gazetką; nie podobało mi się to, że niektóre osoby były złe, że nie wygrały. |
Wszyscy ankietowani uczniowie odpowiedzieli, że są zadowoleni ze swojej pracy.
Chcieliby w przyszłości realizować podobne projekty.
do początku strony
wstecz rok szkolny 2002/2003
opracowanie : Elżbieta Spychała zdjęcia : nauczyciele
|
|